Zastosowanie paliwa gazowego w silnikach wysokoprężnych okazuje się w naszym kraju częste co najmniej od dekady. A jednak wiele osób wciąż pyta, w jakiej mierze sensowna mogłaby być dla ich samochodu instalacja gazowa, oraz u kogo najtaniej ją założyć.

Gaz do ropniaka – czy to się opłaca?

Wielu polskich kierowców potwierdza, iż nabycie samochodu z jednostką wysokoprężną podyktowały im pozytywne sądy kolegów, chwalących sobie zdobyte w ten sposób oszczędności. Na nieszczęście, w ślad za podwyżką cen ropy, użytkowanie silników wysokoprężnych staje się teraz o wiele mniej opłacalne niż dawniej. Właśnie dlatego użytkownicy samochodów skłaniają się ku kolejnej obiecującej możliwości, jaką jawi się w ich oczach silnik wysokoprężny zasilany LPG.

Czy gaz w ropniaku rzeczywiście jest rozwiązaniem sensownym? Doświadczeni pracownicy warsztatów uważają, że w odniesieniu do niewielkich samochodów osobowych – z pewnością nie. Wykorzystywane tam jednostki czterocylindrowe nie są w stanie właściwie zużytkować całego spektrum LPG. Przeróbka silnika będzie zatem nieopłacalna.

Diesel na gaz  (zajmuje się tym np Elpigaz -> klik) sprawdzi się doskonale w pojazdach wyróżniających się dużymi jednostkami napędowymi i sporymi przebiegami, a także wysokim spalaniem. Nakład finansowy zwraca się niezwykle prędko w przypadku większych odległości i znacznego obciążenia. Łatwo zgadnąć, że najmocniej usatysfakcjonowani z LPG bywają więc posiadacze ciężarówek i autobusów.

Diesel na gaz – jakie są koszty?

Przerobienie silnika diesla na gaz nie jest działaniem przesadnie trudnym, gdyż wykonuje je wiele dobrych warsztatów w całej Polsce. Wciąż okazuje się dość drogie. Ceny zależą od rodzaju samej instalacji, marki auta oraz jednostki diesla. Montaż LPG do osobówki będzie nas kosztować ok. 5 tys. złotych. W przypadku aut ciężarowych, ceny szybują często niemal dwukrotnie.