Od pewnego czasu, pojazdy, które trafią na rynek Unii Europejskiej muszą spełniać normę Euro 6. Zakłada ona obniżenie wydzielania tlenków azotu a także cząstek stałych przez silniki. Obecne przepisy dotyczą zwłaszcza silników diesla. Producenci pojazdów osobowych zostali zmuszeni do ulepszenia układów oczyszczania spalin. Część modeli musiała zostać wyposażona w katalizator SCR z dodatkiem środka redukcyjnego Adblue. Roztwór Adblue jest kluczowy szczególnie dla bezawaryjnego działania najnowocześniejszych silników wysokoprężnych. Najczęściej Adblue dolewany jest raz na jakiś czas, ale jego brak w przypadku niektórych samochodów może całkowicie udaremnić jazdę. Jeśli skończy się ten płyn, silnik zostanie przełączony w tryb awaryjny i nie będzie można go uruchomić. Niestety, obecnie są spore problemy z kupnem tego środka, a co więcej jego cena bardzo wzrosła.

Dlaczego płyn Adblue jest tak bardzo ważny w przypadku części silników?

Roztwór Adblue służy do ograniczania emisji tlenków azotu zwłaszcza w silnikach diesla. Stosowany jest w samochodach z silnikiem diesla z katalizatorem SCR, który odpowiada za proces oczyszczania spalin. Pozwala to na spełnianie rygorystycznej normy EURO 6. Jaki jest skład Adblue? Jest to mieszanina wody destylowanej (67,5 %) i mocznika (32,5 %). Warto pamiętać, że płyn Adblue w pojazdach ciężarowych stosowany jest już od pewnego czasu, a w przypadku samochodów osobowych wykorzystuje się go od kiedy w życie weszła norma emisji spalin Euro 6. Przewiduje się, że w przyszłości udział pojazdów wyposażonych w zbiornik na adblue – https://tango-oil.pl/kategoria/zbiorniki-na-adblue/ znacznie wzrośnie przez ciągłe zaostrzanie norm emisji. Należy pamiętać, że Adblue nie jest składnikiem paliwa, ale roztworem, który łączy się ze spalinami. Samochody wyposażone są w osobny zbiornik na ten płyn z wlewem najczęściej zlokalizowanym tuz przy wlewie paliwa (w niektórych modelach jest on pod klapą bagażnika lub pod maską).

Dlaczego w ostatnim czasie notuje znaczny wzrost cen środka Adblue?

Należy pamiętać, że skład płynu Adblue jest bez wyjątku niezmienny bez względu na producenta. Najtańsza opcja to zatankowanie tego płynu z dystrybutora na stacji paliw. Niestety, dotyczy to głównie samochodów ciężarowych. Dla samochodów osobowych zalecane są płyny pakowane w kilkulitrowych butelkach. Ostatnimi czasy przez wzgląd na drożejący gaz, ceny Adblue również znacząco wzrosły. Z jakiego powodu tak jest? Do produkcji tego roztworu wykorzystuje się wodę destylowaną, a także półprodukt jakim jest amoniak, który uzyskuje się z gazu ziemnego. Koszt tego płynu wzrósł aż o 100 %. Skok cen odczują zwłaszcza kierowcy ciężarówek jeżdżących wiele kilometrów, ponieważ zużywa ona miesięcznie około 350 – 400 litrów. Można powiedzieć, że samochód osobowy wykorzystuje około 1,5 litra płynu na 1000 kilometrów,  co w przypadku ceny 3,49 zł/l nie jest wysokim wydatkiem. Mimo tego kierowcy pojazdów osobowych robią zapasy Adblue ponieważ obawiają się problemów z dostępnością. Należy pamiętać, że silniki wysokoprężne wykorzystujące ten środek nie mogą bez niego zostać wcale włączone.

Problemy z kupnem płynu Adblue

Następstwem znacznych wzrostów cen gazu jest też kłopot z dostępnością Adblue. Co więcej kilku europejskich producentów ograniczyło produkcję amoniaku. Jest to naprawdę duży kłopot zwłaszcza dla firm zajmujących się transportem, które potrzebują dużych ilości Adblue do swoich pojazdów. Oprócz tego, że ceny bardzo wzrosły, to płyn dostępny jest jedynie na niektórych stacjach benzynowych, a zapotrzebowanie na niego jest bardzo duże. Część pojazdów ciężarowych w Niemczech stanęła ze względu na niedobory Adblue. Mimo wszystko najważniejszy producent Adblue w Polsce gwarantuje, że nie planuje ograniczeń produkcji, ale ceny środka nadal mogą bardzo wzrastać. Żeby nie wystąpiły kłopoty z dostępnością w kraju zmniejszył on eksport tego środka o 20 %.

Jaka jest wydajność Adblue? 

Adblue jest środkiem używanym niemal w każdej ciężarówce, a także w silnikach wysokoprężnych najnowszej generacji. Jego najważniejszym przeznaczeniem jest ochrona środowiska. Przez wzgląd na skaczące ceny i kłopoty z ze stanami magazynowymi, warto mieć świadomość jaka jest wydajność tego płynu. Na szczęście płyn ten nie trzeba dolewać równie często jak paliwa. Na pewno jego wykorzystanie jest zależne od rodzaju silnika i sposobu jazdy. Szacuje się, że 1 – 1,5 litra wystarczy na przejechanie 1000 km samochodem osobowym. Zbiornik na Adblue w takich pojazdach może zmieścić kilkanaście litrów środka. Fachowcy proponują, żeby wlewać 10 litrów po każdym przejechaniu 10 000 kilometrów. Adblue nie jest wymagającym dodatkiem, mimo to posiada duży wpływ na ochronę środowiska, a także oszczędności przy zużywaniu paliwa.