Jak zadbać o ochronę danych osobowych w sieci?

Dokonywanie transakcji w sieci wiąże się z wprowadzaniem w formularzach swoich danych oraz danych kart płatniczych. Czasami robimy to zupełnie bezrefleksyjnie, ale nie brakuje osób, które ze sceptycyzmem i pewnymi obawami podchodzą do przekazywania swoich danych w sieci. Dlatego niektórzy z e-klientów decydują się na opcję zapłaty przy odbiorze, która wydaje im się najbezpieczniejsza. Tymczasem, płacenie przy odbiorze, choć w niektórych przypadkach uzasadnione, przy większości transakcji jest po prostu stratą czasu oraz pieniędzy. Płatność przy odbiorze bardzo często jest dodatkowo opodatkowana. Co zrobić, aby przełamać swój strach dotyczący podawania danych osobowych w Internecie? Najlepiej zgłębić temat! 

Na czym polega ochrona danych osobowych w sieci? 
Czy zastanawialiście się kiedyś, w jaki sposób organizacje płatnicze wykorzystują przekazane przez klientów dane osobowe? Trzeba mieć świadomość, że pośrednik płatności zbierając dane osobowe bierze na siebie obowiązek zadbania o to, aby były prawidłowo i bezpiecznie udostępniane. Oczywiście, takie dane powinny być właściwie zabezpieczone. Nie mogą przypadkiem dostać się w niepowołane ręce. Z punktu widzenia bezpieczeństwa ważna jest także ich weryfikacja. Klienci mogą przecież podać nieprawidłowe dane. Niektórzy robią to zupełnie przypadkowo. Inni podejmują celowe działanie, które w oczywisty sposób zmierza do próby oszustwa. Organizacje płatnicze nie mogą przekazywać danych klientów nikomu nieupoważnionemu. Mogą natomiast przekazać je instytucjom nadzorczym. Nie wszyscy klienci zdają sobie sprawę z tego, że w każdym momencie mają prawo do usunięcia swoich danych oraz zaktualizowania ich. Mogą również bez przeszkód je przeglądać. Wszelkie ograniczenia w tym zakresie są naruszeniem prawa. 

Proces rejestracji, jako źródło danych o klientach 
Aktywowanie konta w organizacji płatniczej, jako klient indywidualny oraz jako firma, wymaga podania określonych danych w formularzu rejestracyjnym. Bez tego aktywowanie konta jest po prostu niemożliwe. Jakie dane z reguły są wymagane? Przede wszystkim dane kontaktowe i rozrachunkowe takie, jak imię nazwisko, adres, adres mailowy czy telefon kontaktowy. Podanie takich informacji jest ważne z punktu widzenia każdej organizacji. Wykorzystując je firma może przesyłać nam określone komunikaty. Podane informacje mogą być przekazane także do działu księgowości, niekiedy do działu marketingu. Pamiętajmy jednak, że wykorzystanie danych do celów promocyjnych i marketingowych zawsze wymaga udzielenia zgody przez klienta. 

Czy raz podane informacje można na trwałe usunąć z bazy danych? 
Wielu klientów chcąc skorzystać z określonego rozwiązania płatniczego, zastanawia się, czy założone konto można w ogóle usunąć z bazy. Musimy tu rozróżnić dwie sytuacje: usunięcie konta oraz jego dezaktywację. Są to dwie zupełnie różne rzeczy. W momencie usunięcia konta z bazy, usuwamy jednocześnie wszelkie dane związane z tym kontem. Dezaktywacja jest natomiast tymczasowym zawieszeniem konta. Nasze dane są, co prawda niewidoczne, ale w dalszym ciągu przechowywane są w bazie. Teoretycznie firma rozliczeniowa ma obowiązek usunięcia danych klienta, jeśli dokona on takiego zgłoszenia. 

Zobacz również

Kontakt

E-mail: kontakt@mojadresip.pl

Na naszej stronie dowiesz się m.in jakie są formy płatności internetowych oraz jak robić bezpiecznie zakupy w Internecie. Zapraszamy do czytania.